Wednesday 1 April 2009

Geslacht bepalen. Hoe?

Vaak wordt gedacht dat het bepalen van het geslacht van een Japanse nachtegaal vrij makkelijk is op basis van hoe de vogel er uit ziet. Helaas werkt dat niet altijd zo goed. 

Er zijn een aantal manieren en kenmerken waarop je zonder een veer te trekken voor DNA-anlyse het geslacht zou kunnen bepalen. Zekerheid geeft alleen sexen op basis van DNA materiaal.

De staart. Een kenmerk van een mannelijke Japanse nachtegaal is een breder uitlopende staartpunt. Van onderaf heeft de man ook een bredere zoom zwart aan de onderkant van zijn staartveren ( ik krijg dat helaas niet op de foto en ik vang mijn vogels niet om die foto te kunnen maken ). Op de foto's staat eerst mijn pop, daarna de man. Duidelijk is dat bij mijn vogels de man inderdaad een bredere V-vorm aan zijn staart heeft. Op de staart zit bij de man ook een zichtbare witte zoom. Die heeft mijn pop niet maar kunnen poppen soms wel hebben.




De kleur. Een man zou intensiever en mooier gekleurd zijn. Ook zou het wit rondom zijn ogen duidelijker afgetekend zijn. Op de onderstaande foto's is te zien dat mijn pop vrijwel in niets onder doet voor mijn man. Hooguit heeft zij net iets minder rood/oranje onder het geel van haar keel. Zij is verder volledig identiek aan de man wat de kleur betreft. Er bestaan poppen die vrijwel helemaal grijs zijn en dus wel heel duidelijk anders dan een man. Zoals mijn vogels laten zien is de kleur geen zekere manier om man en pop te onderscheiden. Zou de man niet naast de pop zitten dan denk ik dat veel mensen haar als man zouden inschatten op basis van haar kleur.




Vergeet ook niet dat er meerdere ondersoorten zijn en een vogel uit een bepaald gebied kan veel intensiever van kleur zijn dan een vogel die ergens anders vandaan komt.

De zang is een vrij zekere manier om de geslachten te kunnen onderscheiden. De pop maakt een geluid dat aanhoort als tia-tia-tieeee! Zij zingt nooit. Heel soms maakt een man wel de lokroep die op die van een pop lijkt. 

Dit geluid is onmiskenbaar een pop: POP
Zingt een nachtegaal, dan is het 100% zeker een man. Poppen zingen nl nooit. MAN

Maar om niet toch ineens met 2 mannen een kweekseizoen in te gaan raad ik iedereen aan zijn vogels te laten sexen. Sexen kan onder andere HIER.

No comments:

Post a Comment